zondag 25 oktober 2009
Archie, de virtuele archiefmedewerker (klaar voor Archief 2.0)
De tijd is rijp voor Archie, de archiefmedewerker in de virtuele studiezaal! Archie staat (bijna) 24/7 tot uw beschikking, is inhoudelijk deskundig, heeft verstand van moderne toepassingen, spreekt zijn talen en is daarnaast bijzonder klantvriendelijk.
Hoe reëel is Archie?
Deze Archie vraagt veel van een organisatie - maar hoofdzakelijk een open mind. De organisatie zal Archie zo goed mogelijk moeten faciliteren. Om goed te kunnen functioneren heeft hij toegang nodig tot alle relevante systemen en informatie, snel reacties krijgen van collega's, goed op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen, continu (bij)geschoold worden. Is Archie dan alleen een mens achter een pc? Nee, in mijn optiek is Archie ook de automatische assistent (bijv. wizards, interactieve toegangen, en recommendation engines) die je nuttige aanwijzingen geeft. Maar een belangrijk deel zal (blijven) bestaan uit menselijke interactiviteit. Zoals eerder opgemerkt is er niets vervelender dan in gesprek te zijn met robot (bijv. MSN chatbot en de BOL chatbot) waarbij de ene Babylonische spraakverwarring de andere volgt.
De leidinggevende moet vertrouwen hebben in Archie; dat hij de klanten goed te woord staat, dat hij buiten de reguliere werktijden zijn uren maakt, en dat hij goed zijn werkzaamheden registreert. Ik geloof dat Archie wenselijk en mogelijk is. Archie zal niet meteen 100% fit zijn. En hoed je voor cynici (de Archie Bunkers), zij die elke poging tot vernieuwing, creatieve ideeën en leuke suggesties neersabelen. Maar het past bij een experimentele benadering ten aanzien van verandering en dan moet je bereid zijn fouten te maken (Manifest).
Er zullen nog vele vragen beanwoord moeten worden over wat Archie precies zal zijn en moet doen. Pas op voor een cartooneske Archie, die erg zijn best doet om de mooie jongedame te redden (de verdrinkende bezoeker op de website) maar daarbij zijn vrienden/concurrenten schade toebrengt. Is het voornaamste doel een klant aan je te binden, een duurzame relatie op te bouwen, of zijn zoveel mogelijk wisselende contacten de bedoeling? Waar manifesteert Archie zich? Alleen op de eigen website of op alle mogelijke forums en sociale netwerken?
In het Manifest van Archivaris 2.0 komen veel bekende zaken aan bod. Iedereen zal er wel iets (of alles) van herkennen, het pro-actief willen opstellen, klantvriendelijk en klantgericht willen zijn, op weerstand stuiten, experimenteren, niet bang moeten zijn fouten te maken, etc. Het leeuwendeel van deze attitudes zou moeten gelden voor medewerkers in alle soorten organisaties. Wat ik heel goed vind aan deze lijst is dat het ons handelen legitimeert: we doen dit allemaal voor de gebruikers van onze diensten en producten (burgers, zorgdragers en mogelijk zelfs commerciële partijen). Een van de gevoeligste punten in het manifest vind ik punt 5: Ik erken dat archiefdiensten langzaam veranderen en werk samen met mijn collega's om sneller te reageren op verandering. Ik hoop en verwacht dat de 23 archiefdingen een belangrijke impuls zullen geven, waardoor veel collega's open zullen staan voor nieuwe manieren van werken en communiceren.
Ik wil Archie - jij toch ook?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Erg inspirerend artikel! GO ARCHIE!
BeantwoordenVerwijderenHier is over nagedacht! Zo'n visie op het onderwerp heb ik hier nog niet eerder gezien. Goed gedaan.
BeantwoordenVerwijderenPrachtig verwoord!
BeantwoordenVerwijderentipje: neem in je tekst links op naar zaken waarnaar je (impliciet of expliciet) verwijst, zoals zo'n 'gesprek'met een robochat, het Manifest van de archivarus 2.0, 23-archiefdingen en misschien zelfs Archie Bunker...
Ik heb de links zojuist aangebracht. Dank voor de tip.
BeantwoordenVerwijderenMooie post! Afhankelijk van hoezeer je alle dienstverlening achter Archie wilt stoppen, ben ik het in meer of mindere mate met je eens. Mijn eigen ervaring is namelijk dat een echte persoon (met dito naam en avatar) - ook al zit er achter Archie soms ook een echte persoon - voor klanten prettiger is, als het kan. Wat dat aangaat zie ik wel wat in een combinatie tussen online 'echte' archivarissen en daarnaast een Archie, als digitale assistent, zogezegd het vriendelijke gezicht voor alle andere dingen die je opnoemt. Een beetje zoals vroegâh het Haags Gemeentearchief een Haagse Harry op haar site had, als plaatje bij allerlei hulpmiddelen.
BeantwoordenVerwijderenMaar zoals Yvette al opmerkte: erg inspirerend artikel! In ieder geval inspirerend genoeg om de rest van je blog ook door te lezen - hopelijk blijf je doorbloggen! :-)
Het is goed dat je het samenwerken als belangrijkste onderdeel uit het manifest haalt. Niet alleen binnen een grote organisatie als het NA, maar vooral ook tussen archiefdiensten. Kennis delen, écht delen.
BeantwoordenVerwijderenPrachtig beeld. Ik ken nog een andere Archie. Een prototype avant la lettre. :-)